Adaptacja akustyczna dla początkujących, – czyli kilka porad nim zrobimy nasze home studio.

Published by dobrypoziomdzwieku on

Studio
Studio

Wpis dla początkującego lektora, podcastera, wokalisty.

Wielokrotnie na wszystkich grupach podcastowych padają pytania na temat adaptacji akustycznej.

Wiele osób już za ten temat się zabierało, jednak nas podcasterów liczba bardzo niewielka.

Pozwalam sobie zauważyć, że w 2017 roku zgłębiałem temat bardzo dokładnie.

Dzwoniłem i pisałem do różnych producentów, pół godziny od siebie mam sklep z piankami akustycznymi a jednak moje studio budowałem kilka miesięcy by brzmiało na dobrym poziomie dźwięku.

Powiem wam, że budowa własnego studia Home recording jeśli tylko wiemy jak się do tego zabrać potrafi być bardzo przyjemna, ale jeśli więcej siedzimy w necie i czytamy mitologię studyjną, pisaną przez równie początkujących jak my, stawiających pierwsze kroki możemy wpaść w głębiny błędów, które będą kosztować i nasz portfel i nasz czas, w takim samym stopniu.

Jeśli jesteś już na etapie zastanawiania się nad adaptacją akustyczną, myślisz o własnym studiu do podcastu, w tym wpisie postaram się przybliżyć tobie jak się do tego zabrać.

Pomiary akustyczne

Pomiary akustyczne

Śledząc fora internetowe, szukając informacji o domowym studiu nagrań, możesz napotkać mądre pojęcie przez inżynierów dźwięku nazywane pomiarami akustycznymi.

Nim przejdziemy dalej, warto wspomnieć o pomiarach akustycznych, chociaż to ta działka dźwięku, której nie lubię, ponieważ jest wyłącznie teoretyzowaniem, w moim odczuciu często nie przekłada się na praktykę i na to co słyszymy, ale to moje subiektywne odczucie.

O co chodzi z pomiarem akustycznym?

W bardzo dużym uproszczeniu:

Jeśli chcesz zrobić studio to znaczy, że chcesz by twój dźwięk był klarowny, miły dla ucha, by nagrywało i słuchało się w tym pomieszczeniu przyjemnie.

To znaczy, że na chwilę obecną owo pomieszczenie, które nie jest przystosowane do nagrywania i słuchania dźwięku, posiada złe właściwości.

Rezonuje, dudni, brzmi nieatrakcyjnie dla naszego ucha, głowy, całego ciała.

Z akustycznego punktu słyszenia jest nasze pomieszczenie nafaszerowane tzw. falami stojącymi.

A tak, żebyś zrozumiał i żebyśmy nie poszybowali zbyt daleko, nasze pomieszczenie dudni od częstotliwości niskich, oraz rezonuje i wzbudza inne częstotliwości.

Dane pasma mają swoje harmoniczne, a te również wzbudzają się, w taki sposób powstaje młyn w postaci niechcianego echa, oraz wszystkich opcji, które sprawiają, że dochodzimy do pomysłu na zrobienie studia do podcastu, bo tak się dalej nie da!

Pomiary akustyczne mają na celu dokładne namierzenie gdzie, oraz jakie, które dokładnie pasma biją na alarm w naszym pomieszczeniu.

Profesjonaliści tworzący studio nagraniowe wołają więc fachowca, który przychodzi ze specjalnymi mikrofonami od pomiarów akustycznych, a w ten sposób zrobiony pomiar pokazuje na jakie częstotliwości musimy zwrócić uwagę przygotowując nasze pomieszczenie adaptując je pod studio np. do podcastu.

Bardzo często taki pomiar akustyczny oszczędza nam wiele pracy i pieniędzy, ponieważ fachowiec teoretycznie dokładnie wyliczy i pokaże na wykresie gdzie kumuluje się najwięcej fal stojących, z jakimi częstotliwościami i problemami akustycznymi mamy sprawę, oraz podpowie jakimi materiałami możemy to ogarnąć.

Zapytasz pewnie czy ja budując moje studio korzystałem z takiego pomiaru?

Oczywiście, że nie.

Tak samo jak nie uważam, że compressor jest po to by wyrównać dźwięk, tak samo nie zabierałem się do budowy studia szukając fachowca od pomiarów akustycznych.

Compressor wyrównuje dźwięk, ale równie dobrze możesz użyć go wyłącznie do zmiażdżenia dźwięku i to celowo.

Studio natomiast możesz zbudować według swoich wytycznych.

Ja napisałem ci o pomiarach akustycznych, żebyś wiedział, że jest taka możliwość.

Tysiące profesjonalistów z tej możliwości korzysta i ty również jeśli do tej pory nie wiedziałeś, że jest taka opcja, teraz już wiesz.

Wpiszesz w google pomiary akustyczne, a na pewno znajdziesz osoby, które się tym zajmują.

Ze swojej strony nie mogę nikogo ci polecić, natomiast w dalszej części wpisu w innych aspektach adaptacji akustycznej na pewno ciebie nie zostawię w pustym dudniącym pomieszczeniu.

Stanowisko czy studio?

Stanowisko czy studio?

No właśnie.

Nim przejdziemy do reszty, do materiałów, słuchania pomieszczenia, do wszystkiego o czym chcę ci napisać nawet do budżetu, zadaj sobie pytanie:

Stanowisko czy studio

Co chcesz zrobić, gdzie chcesz nagrywać a żeby było ci łatwiej przygotowałem dla ciebie listę pytań, która na pewno ci w tym pomoże.

Zakładam, że jesteś już na etapie przygotowań, pomysł o adaptacji kiełkuje w twojej głowie.

1.Co nagrywasz w chwili obecnej?

2.Jak długo zamierzasz nagrywać to w takiej samej formie?

3.Nagrywasz to sam?

4.Jak długo będziesz nagrywać to sam?

5.Nagrywasz to wspólnie?

6.Jak długo będziesz nagrywać to wspólnie?

7.Czy będzie to nagrywane głównie u ciebie?

8.Jak długo będzie to nagrywane u ciebie?

Zastanów się i odpowiedz sobie na tych kilka pytań, ponieważ pisząc ten wpis one przyszły mi do głowy jako bardzo istotne dla ciebie osoby, która chce zrobić swoje studio.

Rozwiązań jest kilka, jednak tak jak pisałem na początku błędów można popełnić więcej niż rozwiązań.

Jeśli znasz już odpowiedzi na te pytania jedziemy dalej.

Stanowisko do pracy polecam tobie, jeśli nagrywasz i raczej będziesz nagrywać jako singiel.

Nawet jeśli robisz wywiady w podcastach, to nagrywasz rozmówców zdalnie, ty natomiast siedzisz sobie, na biurku masz sprzęt.

Jeśli częściej nagrywasz wywiady i to one są główną opcją i contentem twojego podcastu, jeśli możesz sobie pozwolić na adaptację akustyczną, rób home studio.

W każdym przypadku odrób zadanie domowe.

Naucz się swojego pomieszczenia i to TY sam zrób własny pomiar akustyczny.

Posłuchaj własnego pomieszczenia.

Jak to zrobić na ucho?

Jeśli jesteś techniczny nagraj swoją próbkę, pogadaj do mikrofonu.

Potem puść dźwięk na swoich głośnikach.

Zakładam, że masz coś sensownego do słuchania muzyki.

Jeśli nałożysz na swoją próbkę korektor parametryczny podbijesz mocno na pokrętle gain częstotliwości dolne, i parametrem Q odpowiednio wyregulujesz pasmo, a będziesz jechał parametrem Frequency od najniższych w górę, słuchając swojej próbki głosu, w pewnym momencie te częstotliwości z którymi masz najwięcej problemów w swoim niezaadaptowanym pomieszczeniu będą się coraz bardziej wzbudzać.

Będziesz słyszeć coraz głośniejszy rezonans, dudnienie, niemiłe wrażenie w uszach.

Właśnie na tych pasmach, na których twoje pomieszczenie rezonuje.

Jeśli nagrasz w źle przygotowanym pomieszczeniu, a próbkę poddasz dokładnemu korektorowi, wyjdzie cała chwila prawdy o twoim pomieszczeniu.

Jak wiele ono potrzebuje adaptacji, oraz zobaczysz na których pasmach wzbudzają się rezonanse.

Korektor typu chwila prawdy

https://www.waves.com/plugins/f6-floating-band-dynamic-eq?w_campaign=1484676634&gclid=CjwKCAjwh4ObBhAzEiwAHzZYUzCd-xKhbQIXiPCZyjUDjsT4xyEOa3yWWMz8VPNS589HdiUtZ-SdORoC6jkQAvD_BwE#dynamic-eq-sidechain-tip

Jeśli znasz się na korektorach posłuchaj w swoim ulubionym korektorze i wychwyć chwilę prawdy twojego pokoju.

Jeśli gubisz się w korekcji dźwięku

Podsumowując wszystko co napisałem do tej pory:

Podsumowując wszystko co napisałem do tej pory:

1.Zrób pomiar akustyczny sam albo z fachowcem

2.Odpowiedz sobie na pytania co nagrywasz, zastanów się czy robisz studio na wypasie, czy jedynie małe stanowisko pracy.

3.Jeśli robisz pomiar akustyczny, który nie jest profesjonalnym pomiarem, ponieważ nie robił go fachowiec z AGH z Krakowa z mikrofonem do pomiarów, zrób tak:

Włącz nagrywanie w swoim DAW

Nagraj próbkę z pięknym pogłosem.

Odpal po nagraniu na tracku korektor parametryczny

Podbij parametrem Gain np. o 10 DB dolne pasmo, bo to z nim będziesz mieć problemy adaptując pomieszczenie na początku

Parametr Q ustaw na 1,00 czyli extremalnie.

Zapętl swoją próbkę niech leci.

Delikatnie jedź parametrem FRQ i słuchaj, oraz patrz na twoją chwilę prawdy.

Słuchaj i patrz gdzie rezonuje, gdzie wzbudza się najbardziej.

Korektor parametryczny, bo tylko taki i tak ekstremalnie ustawiony doskonale powie ci gdzie masz załatać dziury akustyczne.

A co jeśli nie znasz się na korektorach, albo podczas montażu podcastów tobie to wychodzi, a czytając teraz zwyczajnie boisz się za to zabrać?

Nie martw się.

W następnych treściach o adaptacji akustycznej krok po kroku przeprowadzę cię przez cały cykl budowy zarówno stanowiska pracy pod podcast, jak i studia nagrań dla podcastów, lektorów, oraz wokalistów, czy nagrywania innych źródeł dźwięku.

Nim jednak następne treści chcę jeszcze wspomnieć ci o pewnym rozwiązaniu.

możesz mieszkać w mieszkaniu, bez przeróbek pokoju na studio!

Już niebawem podcast!

Często dostaję pytania, w których pojawia się treść które materiały są lepsze?

jak w ogóle zabrać się do tej czynności studyjnej?

sami producenci np pianek akustycznych nie chcą o nich rozmawiać, gdy to naprawdę bardzo dobry produkt jak i wełna mineralna.

Wszystko jednak musi być użyte z głową I UCHEM!

SŁUCHEM!

Czekaj na podcast.

Tym czasem dzięki.

Do usłyszenia, napisania, trzymaj się i powodzenia!


Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *