Porównanie kompresorów CLA od Waves
Przykład: Jeśli chcesz nadać wokalowi gładkości i blasku, możesz użyć CLA-2A z nastawieniem compress, peak reduction na około 3 dB i gain na około 2 dB. To sprawi, że wokal będzie lepiej słyszalny i bardziej spójny.
Dodatkowe informacje: CLA-2A ma kilka dodatkowych funkcji, które nie są widoczne na interfejsie, ale można je aktywować za pomocą menu kontekstowego. Są to:
- Low Frequency Relax – filtr dolnoprzepustowy na sygnale sterującym, który zmniejsza wpływ niskich częstotliwości na kompresję. Można wybrać częstotliwość odcięcia od 0 do 100 Hz.
- Frequency Dependent Ratio – funkcja, która zmienia proporcję kompresji w zależności od częstotliwości sygnału. Im wyższa częstotliwość, tym większa kompresja. Można wybrać zakres zmiany od 0 do 100%.
- Peak and RMS detection – tryb detekcji szczytowej lub średniokwadratowej sygnału sterującego. Szczytowa detekcja reaguje na najsilniejsze impulsy sygnału, a średniokwadratowa na ogólny poziom sygnału.
- Stereo Compression – tryb kompresji stereo, który pozwala na oddzielne lub wspólne przetwarzanie kanałów lewego i prawego lub środkowego i bocznego.
Przykład: Jeśli chcesz dodać perkusji siły i wyrazistości, możesz użyć CLA-76 z nastawieniem blacky, input na około -10 dB, output na około -5 dB, attack na około 3 ms, release na około 50 ms i proporcję kompresji na 4:1. To sprawi, że perkusja będzie brzmiała mocniej i ostrzej.
Dodatkowe informacje: CLA-76 ma dwie wersje kolorystyczne: blacky i bluey, które odpowiadają różnym rewizjom sprzętowego kompresora. Blacky jest modelowany na podstawie późniejszej wersji (rewizja D-LN) z lat 70., która ma ciemniejszy kolor obudowy i nieco łagodniejsze brzmienie. Bluey jest modelowany na podstawie wcześniejszej wersji (rewizja B) z lat 60., która ma jaśniejszy kolor obudowy i nieco ostrzejsze brzmienie.
Przykład: Jeśli chcesz ujarzmić dynamikę syntezatora lub pianina elektrycznego, możesz użyć CLA-3A z nastawieniem compress, peak reduction na około 6 dB i gain na około 4 dB. To sprawi, że instrument będzie brzmiał równomiernie i klarownie.
Dodatkowe informacje: CLA-3A ma kilka dodatkowych funkcji, które nie są widoczne na interfejsie, ale można je aktywować za pomocą menu kontekstowego. Są to:
- Low Frequency Relax – filtr dolnoprzepustowy na sygnale sterującym, który zmniejsza wpływ niskich częstotliwości na kompresję. Można wybrać częstotliwość odcięcia od 0 do 100 Hz.
- Frequency Dependent Ratio – funkcja, która zmienia proporcję kompresji w zależności od częstotliwości sygnału. Im wyższa częstotliwość, tym większa kompresja. Można wybrać zakres zmiany od 0 do 100%.
- Peak and RMS detection – tryb detekcji szczytowej lub średniokwadratowej sygnału sterującego. Szczytowa detekcja reaguje na najsilniejsze impulsy sygnału, a średniokwadratowa na ogólny poziom sygnału.
- Stereo Compression – tryb kompresji stereo, który pozwala na oddzielne lub wspólne przetwarzanie kanałów lewego i prawego lub środkowego i bocznego.
Krótko o tych kompresorach
Kompresory to efekty audio, które służą do zmniejszania zakresu dynamiki sygnału, czyli różnicy między najgłośniejszymi a najcichszymi fragmentami. Kompresory pomagają uzyskać lepsze brzmienie i zbalansować poziom głośności różnych elementów w miksie. Istnieje wiele rodzajów kompresorów, które różnią się sposobem działania, charakterystyką i zastosowaniem.
Firma Waves oferuje serię kompresorów CLA, które są emulacjami klasycznych sprzętowych kompresorów używanych przez legendarnego producenta muzycznego Chrisa Lorda-Alge’a. Są to:
CLA-2A – emulacja kompresora optycznego Teletronix LA-2A z lat 60., który był często używany do wokali, basu, gitar i instrumentów akustycznych. Jest to kompresor o łagodnym i naturalnym brzmieniu, który nie wprowadza dużo zniekształceń i koloruje sygnał ciepłą barwą. Ma prosty interfejs z dwoma pokrętłami: peak reduction (zmniejszanie szczytów) i gain (wzmocnienie). Można też wybrać tryb pracy: compress (kompresja) lub limit (limitowanie).
CLA-76 – emulacja kompresora FET (transystorowego) Universal Audio 1176 z lat 60. i 70., który był często używany do perkusji, gitar elektrycznych i instrumentów o szybkiej dynamice. Jest to kompresor o agresywnym i soczystym brzmieniu, który dodaje sygnałowi energii i blasku. Ma cztery pokrętła: input (wejście), output (wyjście), attack (czas narastania) i release (czas opadania). Można też wybrać proporcję kompresji: 4:1, 8:1, 12:1 lub 20:1. Można też aktywować tryb all buttons in (wszystkie przyciski wciśnięte), który daje ekstremalną kompresję i efekt pompowania.
CLA-3A – emulacja kompresora optycznego Universal Audio LA-3A z lat 70., który był często używany do instrumentów elektronicznych, klawiszowych i perkusyjnych. Jest to kompresor o szybkim i przejrzystym brzmieniu, który nie wpływa na tonalność sygnału i zachowuje jego przebieg. Ma dwa pokrętła: peak reduction (zmniejszanie szczytów) i gain (wzmocnienie). Można też wybrać tryb pracy: compress (kompresja) lub limit (limitowanie).
Podsumowanie
Kompresory CLA od Waves to świetne narzędzia do kształtowania brzmienia i dynamiki sygnału audio. Każdy z nich ma swój własny charakter i zastosowanie, dlatego warto je poznać i wypróbować na różnych źródłach dźwięku. Pamiętaj jednak, że nie ma jednego uniwersalnego kompresora, który pasowałby do wszystkiego. Ważne jest, aby dopasować kompresor do materiału i celu, jaki chcesz osiągnąć.
0 Comments